Els múltiples processos democratitzadors que es van iniciar a gran part del món fa unes dècades han desembocat en una demanda cada vegada més gran de Missions d'Observació Electoral Internacional.
Quin és l'objecte de l'observació electoral internacional?
Com a mecanisme d'avaluació imparcial i independent dels processos electorals, l'observació electoral internacional ha acompanyat els nombrosos processos democratitzadors iniciats en aquests darrers anys i s’ha convertit en una clara expressió del compromís de la Comunitat Internacional amb la promoció dels valors democràtics i dels Drets Humans.
Els beneficis potencials derivats de la presència d'una Missió d'Observació Electoral (MOE), que actua sota les premisses de la independència i la imparcialitat, són nombrosos: reducció dels nivells de frau, mitigació dels conflictes, reforç de la confiança de l'electorat en el procés electoral, funció testimonial, enfortiment institucional i millora dels processos electorals mitjançant l’elaboració de recomanacions.
Què fa una Missió d'Observació Electoral?
Una MOE fa una anàlisi en profunditat del procés electoral mitjançant una metodologia estandarditzada. Ho fa per tal de proporcionar una avaluació professional, independent i imparcial de la qualitat del procés electoral observat, tenint en compte els instruments del Dret Internacional, les bones pràctiques i la legislació nacional pel que fa al desenvolupament d'eleccions democràtiques.
Centralitat de les recomanacions
Un dels valors afegits més importants d'una MOE rau, especialment, en les recomanacions que aquesta MOE emet, destinades a millorar aquests processos mitjançant les reformes tècniques i legals corresponents.
El reconeixement de la importància d'impulsar el seguiment i la implementació d'aquestes recomanacions va portar la UE a desplegar, a partir del 2013, Missions de Seguiment de les Recomanacions, MSR, (Election Follow up Missions, EFM) enfocades a avaluar l'estat d'implementació de les recomanacions als països les eleccions dels quals havien estat observades.
El nombre d’aquestes missions no ha deixat de créixer des de llavors, posant de manifest la importància fonamental que té el seguiment de la implementació de les recomanacions per a la millora dels processos electorals.
En atenció a aquesta centralitat, la UE ha desenvolupat una base de dades que recull les recomanacions emeses per les MOE de la UE des del 2016, a la que es pot accedir a través de l’enllaç següent: http://database.eueom.eu.
Quina és la composició d'una Missió d'Observació Electoral?
L’Equip Central (Core Team): Està format per un cap de Missió, un cap de Missió adjunt i experts en diferents àmbits (electoral, legal, polític, mitjans de comunicació, gènere, etc.). Es desplega durant un període mitjà d’entre vuit i dotze setmanes i té la responsabilitat d'elaborar l'informe preliminar que recull les conclusions de la MOE.
Els membres de l'Equip Central de les MOE de la Unió Europea (UE) són seleccionats per la Unitat corresponent de la Comissió Europea, el Foreign Policy Instrument (FPI), en coordinació amb la Unitat corresponent del Servei Europeu d'Acció Exterior. És necessari que, prèviament, estiguin registrats a la Base de dades d'experts electorals de la Unió Europea.
Anunci dels llocs
Els membres de l'Equip Central de les MOE de l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) són seleccionats per l'Oficina per a les Institucions Democràtiques i els Drets Humans (ODIHR, per les sigles en anglès). És necessari que, prèviament, estiguin registrats a la Base de dades d'experts electorals de l'ODIHR.
Anunci dels llocs
Els observadors de llarga durada (LTO, per les sigles en anglès) tenen la responsabilitat d'analitzar el desenvolupament del procés electoral a la seva zona de responsabilitat durant el període pre i post electoral. Es despleguen per un període mitjà d’entre sis i vuit setmanes.
Els observadors de curta durada (STO, per les sigles en anglès) tenen la responsabilitat d'observar el procés de votació, recompte i consolidació de resultats. Es despleguen per un període mitjà d’entre set i quinze dies.
Quines organitzacions fan observació electoral?
La UE, l'OSCE i l'Organització d'Estats Americans (OEA) són les principals organitzacions internacionals que fan Missions d'Observació Electoral en què participen els observadors electorals espanyols. També una organització regional, la Unió Africana, s'ha convertit en aquests darrers anys en un actor rellevant en aquest àmbit a la seva àrea geogràfica. Al costat d'aquestes organitzacions internacionals també hi ha organitzacions no governamentals que desenvolupen tasques d'observació electoral internacional. Entre d'altres, el Carter Centre, el National Democratic Institute (NDI) i l'International Republican Institute (IRI).
Quina és la funció de l'Oficina de Drets Humans del Ministeri d'Afers Exteriors, la Unió Europea i la Cooperació?
L'Oficina de Drets Humans (ODH) és la Unitat encarregada de preseleccionar o seleccionar els observadors electorals de llarga i curta durada per a les Missions d'Observació Electoral de la UE, l'OEA i l'OSCE.
Per a les MOE de la Unió Europea, l'ODH presenta a la Unitat corresponent de la Comissió Europea —l'FPI— una llista de candidats preseleccionats, i l'FPI fa la selecció final d'observadors. Per a les MOE de l'OSCE, l'ODH és l’encarregada de dur a terme la selecció dels observadors. Per a les MOE de l'OEA, la selecció la fa l'ODH en coordinació amb el Departament per a la Cooperació i Observació Electoral (DECO) de l'OEA.
Documentació relacionada